הכנה לראיון עבודה: חיבור ארוך טווח שמתחיל כבר מהרגע הראשון
ארגונים רבים שמים דגש על חוויית הקליטה של העובד, מתוך הבנה שחוויה חיובית בתחילת הדרך מחזקת את תחושת המחוברות ומעודדת הישארות ארוכת טווח בארגון. אך בעוד שנהוג לחשוב שהחיבור מתחיל ביום הראשון לעבודה- עם התג, המייל הארגוני והקפה הראשון במטבח- בפועל, הרגע הזה קורה הרבה קודם. הוא מתחיל כבר בשלב הראיון.
ראיון עבודה, כמו דייט ראשון, מלווה בהתרגשות וסקרנות, ושני צדדים שמנסים להבין האם יש התאמה שיכולה להוביל לקשר ארוך ומשמעותי. הרושם הראשוני נוצר במהירות, והוא דו־כיווני: מועמד שמגיע מוכן, סקרן ובעל עניין אמיתי, בונה אמון ומפגין רצינות ומחויבות. מצד שני, מראיין שמקשיב, שואל שאלות נכונות ומשדר אותנטיות, מעלה את הסיכוי שהחיבור יקרה.
בזמן הריאיון, מטרת המנהלים המגייסים וצוות משאבי אנוש הוא לבחון לא רק ניסיון מקצועי, אלא גם התאמה לארגון ולערכיו. בנוסף, לצוות HR יש מבט רחב יותר: לוודא שהמועמד יוכל להתפתח בארגון ולהישאר לאורך זמן. מחקרים מראים שחוויית ראיון חיובית לא רק מגדילה את הסיכוי לקבלת ההצעה, אלא גם משפיעה על משך הישארות העובד בארגון. תחלופת עובדים גבוהה היא אתגר לכל ארגון, ולכן על מראיינים לנסות ולחזות כבר בראיון האם המועמד יהיה עובד מחויב ושבע רצון.
בתמונה: יונתן פייטרה, הבעלים של Great Place To Work ישראל.
למה חשוב להגיע מוכנים?
כמו בכל התחלה מוצלחת, ישנה חשיבות מכרעת להכנה. הכנה לראיון עבודה נדרשת לא רק מהמועמד, אלא גם מהמראיין עצמו. מראיין מקצועי מקשיב באמת, מראה עניין ויודע לשאול את השאלות הנכונות שמכוונות לכישורים ולמוטיבציות של המועמד.
אך לא רק: המראיין נדרש ללמוד ולהבין לעומק את דרישות התפקיד, את התרבות הארגונית ואת הערך שמועמד טוב יכול להביא, ולשקף בכנות את האתגרים והמורכבויות של התפקיד.
כשמראיין מצליח להציג תמונה מלאה כנה הוא לא רק עושה גיוס מדויק יותר, הוא גם בונה אמון ויוצר קשר משמעותי כבר מהרגע הראשון.
מה האתגרים המרכזיים בראיונות עבודה?
התאמה תרבותית וערכית: Culture Fit ו-Culture Add
אחד האתגרים המרכזיים בתהליך הגיוס הוא זיהוי ההתאמה התרבותית והערכית בין המועמד לארגון (Culture Fit). מועמד יכול להיות מקצועי ומוכשר, אבל אם הוא לא מזדהה עם הערכים של הארגון, סביר להניח שתחושת השייכות והמחויבות שלו תיפגע לאורך זמן. מצד שני, כשיש הלימה עם הערכים, נוצר בסיס לחיבור הדדי, פרודוקטיביות ומוטיבציה.
לכן, האחריות של הארגון אינה מסתכמת רק בהגדרת התרבות הארגונית, אלא מחייבת גם את המראיין , כשגריר של הארגון, לשקף ולבחון התאמה כבר בשלב הראיון.
שאלות התנהגותיות הן כלי מרכזי המשמש לכך, שאלות כמו: "ספר לי על מקרה שבו התמודדת עם קונפליקט בצוות" או "איך פעלת כשקיבלת החלטה שלא תאמה את עמדת המנהל שלך?". עוזרות להבין מה באמת מניע את המועמד: שיתוף פעולה, יוזמה, נאמנות ועוד.
בתמונה: עובדי חברת Atlassian Inc, מוסמכת Great Place To Work.
בשנים האחרונות מתפתחת גישת Culture Add– גישה שמתמקדת בחיפוש מועמדים שמזדהים עם הערכים ובנוסף, מביאים משהו חדש: כישורים מגוונים, נקודת מבט חדשה או סגנון חשיבה אחר. במקום לחפש רק מי ש"מתאים למה שיש", מחפשים מי שיכול להעשיר ולשדרג את התרבות הארגונית. גישה זו מעודדת גיוון, חדשנות וצמיחה, ועוזרת לארגון להישאר רלוונטי בעולם משתנה.
כדי לזהות מועמדים כאלה, אפשר לשאול בראיון שאלות כמו: "ספר על רעיון חדש שהצגת בצוות – איך התקבל?" או "מה לדעתך חסר בארגון שלנו, ואיך תוכל לתרום לכך?". המאפשרות לבחון אם המועמד מביא איתו סקרנות, גמישות מחשבתית ויכולת לאתגר את הקיים, תוך שמירה על חיבור לערכים המשותפים.
בתמונה: מנכ"ל Great Place To Work ארצות הברית.
שקיפות, כנות ואמון: לא "למכור" אשליות
חשוב מאוד להיות כנים עם המועמד לגבי התפקיד וסביבת העבודה. לפעמים, מתוך רצון למשוך את המועמד, מציגים תמונה ורודה מדי, מבלי לדבר על האתגרים והעומסים האמיתיים. אבל דווקא הצגה חלקית של המציאות עלולה להוביל לאכזבה ולעזיבה מוקדמת.
איזון נכון בין החוזקות לצדדים הפחות נוצצים הוא המפתח לאמון. גישה פתוחה ושקופה בשלב הראיון, תוך מענה על שאלות שעולות מהמועמד, כמו: תמריצים לעובדים, מסלולי התפתחות ועוד, מאפשרת למועמד לבחור נכון ומניחה את היסודות לקשר מקצועי אמיתי שמבוסס על מציאות ולא על אשליות.
שמירה על חוקיות והוגנות: שאלות שאסור לשאול בראיון
חשוב לשים דגש על ההיבטים החוקיים והאתיים של הראיון. חוק שוויון הזדמנויות בעבודה בישראל אוסר על שאלות שאינן נוגעות לכשירות או להתאמה מקצועית, ושעשויות להפלות על רקע אישי, כגון: מגדר, היריון, גיל, מצב משפחתי, נטייה מינית, דת או מוגבלות. הקפדה על ריאיון הוגן וחוקי אינה רק חובה משפטית, אלא בסיס לאמון, למיתוג מעסיק חיובי ולתהליך גיוס מכבד.
קריטריונים ברורים והפחתת הטיות
ראיון שאינו מבוסס על קריטריונים ברורים המותאמים לדרישות התפקיד, עלול להפוך לשיחה חופשית ולא ממוקדת, ולהישען על התרשמות ראשונית בלבד. מחקרים מראים שמראיינים רבים מגבשים דעה כבר בדקות הראשונות, ולעיתים מתקשים לשנות אותה בהמשך. כדי להתמודד עם האתגר הזה, חשוב להגדיר מראש קריטריונים ברורים ומדידים, לבנות סולם הערכה אחיד (שימוש ב scorecards), ולהגביר מודעות להטיות קוגניטיביות.
בתמונה: עובדי חברת Salesforce, מוסמכת Great Place To Work.
בין כישורים לפוטנציאל
האם לגייס לפי כישורים מוכחים או לפי פוטנציאל? בתפקידים שדורשים מומחיות מיידית, כדאי להתמקד בכישורים, ניסיון והצלחות קודמות, עם שאלות כמו: "ספר על פרויקט דומה שניהלת" או "איך התמודדת עם אתגר מקצועי בתחום שלך?". לעומת זאת, בתפקידים דינמיים או מתפתחים, הפוטנציאל עשוי להיות חשוב יותר, ולכן יש לבדוק סקרנות, גמישות ויכולת למידה. כאן יכולות להתאים שאלות כמו: "ספר על תחום חדש שלמדת בעצמך לאחרונה", או "איך התמודדת עם שינוי משמעותי ומה למדת ממנו?".
הכנה לראיון בהתאם לגישה הנבחרת מאפשרת למראיין למקד את השאלות, ולהקשיב לא רק לתשובות עצמן אלא גם לרמזים על דפוסי חשיבה ודרכי התמודדות עם מצבים לא מוכרים (לדוגמה, שינוי מנהלים או שינוי ארגוני, במיוחד בארגונים המתאפיינים בדינמיקה כזו). כך בוחרים את המועמד שיכול להוביל את הארגון קדימה, בין אם בזכות הכישורים ובין אם בזכות הפוטנציאל הטמון בו.
טכנולוגיה בתהליך הגיוס: יעילות לצד אנושיות
השימוש בבינה מלאכותית בגיוס הולך ומתרחב. חברות שונות, כמו יוניליוור, התחילו לשלב ראיונות וידאו מוקלטים המנותחים אוטומטית לפי טון דיבור, ניסוח והבעות פנים לצד משחקים פסיכומטריים מבוססי AI. עם זאת, חשוב לא לאבד את הממד האנושי בתהליך: רצוי לשלב הסברים אישיים, תיאום ציפיות ומתן משוב, בכדי לשמור על תחושת שקיפות וחוויה חיובית גם בתהליך דיגיטלי.
בתמונה: עובדי חברת Deloitte, מוסמכת Great Place To Work.
- ראיון עבודה הוא שער כניסה לתרבות ארגונית, לאתגר מקצועי חדש ותחילתו של מסע משותף. ולכן הכנה לראיון עבודה היא השקעה שמקדמת הצלחה – למועמד ולארגון כאחד. רושם חיובי, התנהלות מקצועית, והבנה עמוקה של החברה והתפקיד יוצרים התאמות מדויקות יותר: כאשר המועמד מגיע מוכן, פתוח וסקרן, והמראיין יודע להקשיב, לשקף ולשדר את התרבות הארגונית, לצד שקיפות על תנאים, שעות עבודה, אתגרים וציפיות, יכול להיבנות חיבור אמיתי שמתחיל נכון – ונמשך רחוק.

יונתן פייטרה
יונתן פייטרה, מייסד Great Place To Work® Israel התחיל את דרכו בעולם השיווק ומילא תפקידים ניהוליים בכירים בחברות גלובליות מובילות כמו קוקה-קולה, נסטלה ויוניליוור. במהלך הקריירה שלו נחשף לתרבויות עבודה מגוונות ומעשירות.
בתקופת הקורונה, כאשר ראה את השינויים המשמעותיים בעולם העבודה, הבין יונתן את הצורך בקידום תרבות ארגונית שתסייע לאנשים לממש את הפוטנציאל שלהם ותעזור לארגונים למקסם את ההון האנושי שלהם. מטרתו היא ליצור סביבת עבודה שמיטיבה עם האנשים והעסקים כאחד. בעקבות תובנה זו, הוא החליט להקים את השלוחה הישראלית של חברת ®Great Place To Work.
יונתן הוא בוגר אוניברסיטת תל אביב, בעל תואר ראשון בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה ותואר שני במנהל עסקים בהתמחות ביזמות, חדשנות וניהול טכנולוגי. הוא מרצה על מנהיגות וניהול, עם דגש על הקשר בין תרבות ארגונית להצלחה עסקית.