ניהול עובדים הוא נושא שלעיתים עטוף בהילה של מיסטיקה. יש הסבורים שכושר ניהול הוא מתנה מולדת, גנטית, המוענקת אך ורק לנבחרים מעטים שניחנו בכריזמה טבעית, אך תפיסה זו היא מיתוס. במציאות מנהלים יעילים אינם נולדים אלא נוצרים ומתהווים דרך כור היתוך של למידה, התמודדות עם אתגרים, התנסויות, מסירות, מחויבות וחתירה בלתי פוסקת לשיפור. אמנות הניהול אינה הקלפים שחולקו לך, אלא כמה טוב אתה משחק בקלפים שיש לך.
ניהול עובדים הוא מיומנות נרכשת, מלאכה שניתן ללמוד, להשחיז ולשכלל. ניהול דורש הבנה חדה של אנשים ותהליכים, יכולת לנווט באתגרים, להסתגל לשינויים וגם לעורר השראה באחרים, ולמידה היא תנאי להתפתחות של מנהלים איכותיים. במיוחד בעידן שלנו, עידן של התקדמות טכנולוגית מהירה, שינויים תרבותיים ותנודות כלכליות, המחייב התאמות אסטרטגיות ושינוי של גישות כדי לעמוד בדרישות המתחדשות.
התפיסה שיכולת ניהול היא תכונה מולדת יוצרת כשל מצמצם. בעוד שהכרה בניהול כמיומנות הניתנת ללמידה פותחת דלת להעצמת עובדים מרקעים שונים לשאוף לתפקידים ניהוליים.
אלין שוק, מנהלת מנהיגות ומשאבי אנוש באקסנצ'ר, חברה גלובלית לייעוץ עסקי הנמנית עם רשימת החברות הטובות לעבוד בהן שך Great Place To work, אמרה בפורום שדן בשאלה כיצד מקומות עבודה מפתחים מנהיגים המטפחים אמון וחיבור כי: "למידה היא חיוניות בעולם שבו התפתחות טכנולוגית מהירה משבשת מודלים עסקיים ואסטרטגיות קיימות, ומנהלים צריכים ללמוד כל העת כדי להצליח".
מדוע ניהול עובדים הוא נושא כה חשוב?
עובדים הם הנכס היקר ביותר, הם הלב הפועם שבארגון והכוח המניע מאחורי השגיו, וניהול עובדים בצורה נכונה קריטית להשגת יעדיו ומטרותיו של הארגון. ממיון וגיוס עובדים חדשים דרך הדרכה, פיתוח מקצועי וטיפול ברווחה ועד הערכת ביצועים ושימור עובדים מוכשרים לאורך זמן - ניהול עובדים אפקטיבי מבטיח שכוח האדם נרתם, מגויס, מעורב, משקיע ונאמן.
ניהול עובדים יעיל משפר את המוטיביציה בעבודה, המורל ואת הפרודוקטיביות ומחבר בין יעדי העסק לבין העובדים. ניהול עובדים נכון מפחית תחלופת עובדים, שחיקת עובדים ואת הלחץ במקום העבודה, הוא מאפשר לעובדים להתפתח, לרכוש מיומנויות חדשות ותורם באופן משמעותי לריווחיות של הארגון.
"לטוב ולרע, למנהלי עובדים יש את ההשפעה הגדולה ביותר על ביצועי הארגון" אומר ג'וליאן לוט יועץ בכיר ב-Great place too Work שעובד מעל ל-15 שנים עם מנהלים ברשימת 100 החברות הטובות לעבוד בהן - Fortune 100 Best Companies to Work For®.
אז איך הופכים למנהלים מוצלחים?
1. האצלת סמכויות - צוותים ועובדים פועלים בצורה הטובה ביותר כאשר הם מרגישים שסומכים עליהם לקבל החלטות חשובות, לכן האצלת סמכויות לעובדים היא חשובה. ניהול עובדים בצורה נכונה פירושו לוותר על מעט מהכוח ולשחרר כדי לזכות בהערכה. עובדים שנותנים להם סמכויות ואחריות אלו הם עובדים מעורבים יותר ומחויבים יותר.
2. בניית אמון - עובדים קשובים ונאמנים למנהלים כאשר הם מסוגלים לסמוך עליהם וכאשר הם מאמינים שהמנהלים שלהם כנים והוגנים איתם. מנהלים אמינים הם מנהלים שעושים את מה שהם אומרים שהם הולכים לעשות והם עומדים מאוחרי המילה שלהם. אלו הם מנהלים המכבדים את העובדים שלהם ומספקים להם את הכלים, התמיכה והמשאבים שהם צריכים כדי למלא את עבודתם בצורה הטובה ביותר. אלו הם מנהלים שמקבלים החלטות הוגנות בין היתר בנושאי קידום עובדים ואינם מפלים על בסיס מגדר, העדפה מינית או מוצא.
3. תקשורת ברורה - ניהול עובדים בצורה חכמה כרוך בשמירה על תקשורת בהירה, פתוחה וברורה. העובדים צריכים להבין את תפקידם, האחריות שלהם והצפיות מהם ומה תחשב הצלחה. הם צריכים להיות מועדכנים על בסיס קבוע לגבי היעדים הארגוניים והמטרות, בנוגע לשינויים וגם התקדמות וחשוב לעודד את העובדים לשתף ברעיונותיהם כדי לטפח חדשנות ולחלוק את דאגותיהם כדי ליצור סביבת עבודה אמפטית, אכפתית ומכילה.
4. הכרה, חגיגה ותגמול הישגי העובדים - הכרה, תיגמול וחגיגה של הישגי העובדים גורמים להם להרגיש מוערכים והם אבן יסוד בניהול עובדים יעיל. כשהתחרות על עובדים מוכשרים רק הולכת ומתגברת, הדרכים שבהן מנהלים מראים שהם מעריכים ומוקירים את העובדים הופכת לחשובה מתמיד.
ממחקר שערכה חברת התוכנה הגלובלית ומוסמכת Great Place To Work - O.C TANNER בנושא מעורבות עובדים עולה כי יותר משכר, יותר מקידום, יותר מאוטונומיה, המניע מספר אחד לביצועי עובדים הוא הכרה אישית.
5. הגדרת יעדים - לא רק התקשורת צריכה להיות ברורה, גם היעדים והמטרות צריכים להיות בהירים וממוקדים. חשוב להימנע מעמימות וממסרים דו-משמעיים ולהציב יעדים על בסיס מודל SMART - יעדים ספציפיים, ניתנים למדידה, ברי השגה, רלוונטיים ומוגבלים בזמן.
6. פיתוח עבודת צוות - עבודת צוות היא רכיב חשוב בניהול אנשים. כאשר הצוות משתף פעולה ופועל ביחד למען מטרה משותפת זה תורם לאווירה החיובית בארגון, מעלה את הסיכוי שהעובדים יחבבו אחד את השניה ויסמכו אחת על השני וילמדו זה מרעהו. כשהעובדים מחבבים אחד את השני, הם ישמחו לבוא למקום העבודה ויהיו מחויבים לו וגאים בו.
7. פיתוח מקצועי של עובדים - ניהול עובדים אפקטיבי פירושו גם השקעה בפיתוח המקצועי של העובדים. זה מעיד על אכפתיות ועל כך ששדרת הניהול רואה עתיד לעובדים בארגון. מתן אפשרויות ללימודים והכשרות מעניק אופק לקידום הקריירה, משפר את כישורי העובדים ומגביר את הנאמנות והמחויבות שלהם לארגון.
8. משוב - פגישות אישיות בין הנהלה לעובדים, שיחות משוב וסקרי עובדים תקופתיים הם חלק אינטגרלי מניהול עובדים יעיל. באמצעות משוב ניתן להקשיב באמת לעובדים, להכיר אותם, לאמוד את רמת המוטיבציה, את המעורבות שלהם, את המחויבות שלהם לארגון, להבין מה הם החששות והדאגות שלהם והאם הם גאים להיות חלק מהארגון. משוב מאפשר תקשורת אינטימית, להציף נושאים חשובים, לזהות מראש ואף למנוע משברים.
סקרי חווית עובדים שלנו ב-Great Place To Work עוזרים למנהלים, כמוכם, לשפר את תרבות החברה ואת שביעות הרצון של העובדים. את מערכת הסקרים המתקדמת שלנו פיתחנו על בסיס משוב של למעלה מ-100 מיליון עובדים בכל רחבי העולם עד כי הסקרים שלנו הפכו לתקן עולמי להערכת חווית עובדים.
אלו רק רק חלק מהחברות מובילות הנסמכות על מערכת סקרי העובדים
שלנו ב-Great Place To Work
ניהול עובדים נכון פירושו גם מתן אופק קידומי וטיפוח מנהיגים
הזדמנויות לקידום עובדים הן היבט קריטי בשביעות רצון העובדים, רמת המוטיבציה שלהם ופקטור חשוב לשימור עובדים. אופק קידומי הוא פרס מוחשי על מסירות, עבודה קשה ופיתוח מקצועי. מנהלים המספקים אפשרויות קידום לעובדיהם נהנים מביצועים משופרים, מעובדים מעורבים יותר וכוח אדם נאמן.
מתן הזדמנויות קידום הוא גם המנגנון לטיפוח מנהיגות ותכנון ירושה. קידום מתוך עובדי הארגון מאפשר למנהלים לטפח מנהיגים פונטציאליים כבר בשלב מוקדם על ידי הכשרה, חונכות, לימודים, הקניית מיומנויות, וכך להבטיח מעבר חלק כאשר עמדות מפתח מתפנות. כל זאת תוך שמירה על רצף התרבות הארגונית ושימור הידע.
בחברות שעברו בהצלחה את הסכמת Great Place To Work כל העובדים מדרגים את ההנהלה במגוון מדדים, ביניהם: אמינות, מתאם בין מה שהם אומרים למה שעושים, הקשבה אמיתית ועוד. משוב זה נותן למנהלים גישה לנתוני העובדים ומעניק להם תמונה מלאה אך עם זאת מגוונות ליעילות הניהול.