תפריט
בחירת מדינה אחרת

  ליצירת קשר  

8 אלמנטים של תרבות חברה נהדרת

 Elements of Great Company Culture

הסוד למשיכת הטאלנטים הטובים ביותר בעולם ושמירה עליהם הוא לא ההטבות – הסוד הוא מערכות היחסים.

ייתכן שיהיה קשה להגדיר אותה, אך תדעו מהי כשתראו אותה: תרבות חברה נהדרת. תרבות שבה עובדים מרגישים שרואים ושומעים אותם, שבה ההנהלה מתנהלת בשקיפות ושבה צוותים גאים ונרגשים לעבוד יחד.

לעתים קרובות מדי תרבות החברה מוצגת בתור הטבות נוצצות: ארוחות צוהריים ללא עלות, חופשות ללא הגבלה ומשרדים ידידותיים לכלבים, אך המהות של תרבות חזקה טמונה לא בפינוקים האלה, אלה באופן שבו מעריכים עובדים, בוטחים בהם ומעודדים אותם להתפתח באופן מקצועי ואישי.

אומנם נחמד לקבל פינוקים והטבות, והם יכולים לעזור לעובדים להרגיש תמיכה והערכה, אבל הם נמצאים רק על פני השטח.

תרבות חברה נהדרת היא הרבה יותר עמוקה: היא כרוכה בתקשורת פתוחה, כבוד הדדי, יעדים משותפים ומחויבות לשגשוג ופיתוח של העובד.

למה תרבות חברה טובה היא חשובה?

תרבות חברה נהדרת יוצרת חברה חזקה יותר בכללותה.

למעשה, כשהשווינו בין התשואות השנתיות שלFortune 100 Best Companies to Work For®‎ לבין Russell 3000 Index®‎ (מדד בוחן הביצועים הרחב ביותר למניות בארה"ב), גילינו שלחברות האלה היו תשואות מצטברות של 1,709% מ-1998 – בהשוואה לתשואה של 526% במדד ראסל לבדו במהלך אותו פרק הזמן.

לתרבות ארגונית חזקה יש גם קורלציה הדוקה עם מעורבות של עובדים, שימור עובדים, חדשנות ואפילו שירות לקוחות. לדוגמה, המחקר שלנו מצא שלעובדים במקומות עבודה עם הסמכת Great Place To Work Certified™‎ (שבהן יש עדיפות לתרבות החברה) יש סבירות גבוהה יותר ב-34% להאמין שהחברה שלהם מעניקה שירות לקוחות מצוין.

דוגמה לתרבות נהדרת במקום העבודה

בחברת הטכנולוגיה UKG התרבות מתחילה כבר מהיום הראשון, עם קבלת פנים חמה שמראה לעובדים חדשים שהם מצטרפים לארגון שאכפת לו מהם. פאט וואדורס, מנהלת משאבי אנוש ב-UKG, מתארת זאת בתור "להיות אנושיים" – להראות לעובדים שאתם מוכנים לתמוך במסע שלהם במקום העבודה עם רושם ראשוני חיובי, ולעזור להם להרגיש מחוברים לעמיתים החדשים שלהם.

דרך נוספת שבה UKG יוצרת תרבות חברה חיובית היא באמצעות יכולת ההסתגלות והשקיפות שלה, ועל ידי העדפה של "מי אתם" במקום תארים.

"תיאורי המשרות שלנו ישתנו עם הזמן, אך מה שאדם מביא איתו בכל יום חשוב עוד יותר", אומרת פאט וואדורס.

הכרה בעובדים, תוכניות הדרכה, תמיכה בבריאות הנפש ויוזמות של צדק חברתי מהוות כולן דרכים שבהם מקומות עבודה מסוג Best Workplaces™‎ מפגינים את תרבות החברה שלהם. ראו את הדוגמאות האלה לתרבות חברה כדי לקבל השראה.

8 אלמנטים של תרבות חברה נהדרת

תוכלו לעשות מגוון פעולות כדי לשפר את התרבות של הארגון שלכם. הנתונים שלנו מראים שמקומות עבודה נהדרים מתמקדים בשמונה אלמנטים אלה של תרבות חברה:

1. אמינות

עובדים במקומות עבודה נהדרים חושבים שמנהלי משאבי אנוש והמנהיגים שלהם הם אמינים יותר: לפי המחקר שלנו, 83% מהעובדים ב-100 החברות הטובות ביותר אמרו שפעולות ההנהלה תואמות למילים שלה, לעומת 42% מהעובדים במקום העבודה הממוצע.

למנהלים מהימנים, אמינים וסבלניים יש השפעה חיובית על:

  • שימור עובדים
  • שביעות רצון כללית במקום העבודה
  • הנכונות של עובדים להמליץ על החברה שלהם
  • מוטיבציה להשקיע מאמץ נוסף בעבודה

כשעובדים אומרים שהמנהלים הגונים ומוסריים, יש להם סבירות גבוהה פי חמישה לרצות לעבוד בחברה למשך תקופה ארוכה, וסבירות גבוהה פי 11 לחשוב שמקום העבודה הוא נהדר.

2. כבוד 

כולנו יודעים את זה: אתם חייבים לכבד אנשים כדי שיכבדו אתכם בחזרה. כבוד יכול לבוא לידי ביטוי בצורות שונות, אך מקומות העבודה הטובים ביותר מראים כבוד באופן קבוע על ידי הכרה במאמצי העבודה, התעניינות בדעה של העובדים ודאגה לעובדים כאנשים עם חיים מחוץ לעבודה.

לדוגמה, רבות מ-100 החברות הטובות ביותר סומכות על העובדים שלהן שיעבדו בשעות גמישות וממקומות מרוחקים. גמישות מסוג זה במקום העבודה הופכת עובדים למסורים ומעורבים יותר מפני שהם מרגישים שמכבדים אותם ובוטחים בהם שישיגו את היעדים העסקיים שלהם בדרך שמתאימה לחיים שלהם.

היום, חברות רבות מציעות אפילו חופשה בתשלום ללא הגבלה ומאפשרות לעובדים לעבוד מכל מקום. מערכות יחסים מבוססות עם עובדים מונעים מאנשים לנצל לרעה מדיניות זו.

3. הגינות

בני אדם נותנים ערך רב להגינות. חברות שבהן העובדים מרגישים שכולם מקבלים הזדמנות הוגנת באופן עקבי מדווחים על חוויות חיוביות יותר של העובדים.

הגינות היא תחום שמקומות עבודה נהדרים מצטיינים בו, כפי שהמחקר שלנו במקומות עבודה חשף. בעת דירוג משכורות שוות והכרה שווה, עובדים העניקו לחברות אלה יותר נקודות ב-37 עד 42 אחוזים לעומת הממוצע הלאומי.

עובדים בחברות אלה גם מדווחים בתדירות נמוכה יותר על פרוטקציה ופוליטיקה. בסקרי עובדים, חברות אלה קיבלו נקודות גבוהות יותר ב-38 אחוזים כשעובדיהן נשאלו על חוויות אלה.

למרבה ההפתעה, משכורת הוגנת אינה הגורם המשפיע ביותר על שביעות הרצון הכללית במקום העבודה והכוונה להישאר בו. להיבטים אחרים ומוחשיים פחות שקיימים במקום העבודה, כמו גאווה ומנהיגות חזקה, יש תפקיד חשוב הרבה יותר.

עובדים אומרים שקבלת משכורת הוגנת על העבודה שלהם תכפיל את הסבירות שהם יחשבו שמקום עבודתם הוא נהדר. אך כשעובדים גאים בעבודה שלהם, הסבירות עולה פי 20 שהם יגידו שמדובר במקום עבודה נהדר.

4. גאווה

עובדים שמתגאים במקום העבודה שלהם מאמינים בחברה ובמה שהיא מייצגת, החל במה שהיא מייצגת ובאופן הפעולה שלה וכלה באינטראקציה שלה עם הקהילה המקומית.

יש שלוש רמות של גאווה במקום העבודה:

  • גאווה במשרה ובעבודה
  • גאווה בצוות
  • גאווה בחברה ובמוניטין שלה

גאווה היא הרבה יותר מטפיחה על השכם. כשעובדים מתגאים במקום העבודה שלהם, הם יותר מעורבים: לפי הנתונים שלנו, הסבירות עולה פי 2 שהם יישארו בארגון למשך תקופה ארוכה יותר ופי 6 שהם ימליצו על מקום העבודה שלהם לאחרים.

באופן אידיאלי, עובד יתגאה בשלושת התחומים, אבל זה לא תמיד המקרה – וזאת יכולה להיות בעיה. הסיבה היא שגאווה במקום העבודה צריכה להיות מחוזקת עם הזמן דרך פעולות עקביות, ללא קשר לנסיבות.

לדוגמה, ב-100 החברות הטובות ביותר העובדים מביעים תחושה של ניצחון משותף בזמנים טובים – ונשארים יחד גם בזמנים קשים.

5. שייכות

שייכות במקום העבודה היא התחושה של העובד שהארגון מקבל ומעריך אותו. שייכות אינה מסתכמת בהערכה שהעובד מקבל עבור עבודתו, אלא היא מתייחסת להערכה שהעובד מקבל עבור האדם שהוא.

כל חברה אומרת שהיא מעריכה את העובדים שלה. 100 החברות הטובות ביותר לא רק אומרות זאת. הן מראות זאת. הן משבחות את העובדים על הישגיהם, הן מבטיחות שעובדים חדשים ירגישו רצויים מהיום הראשון והן מאמצות את השונות והאינדיבידואליזם של העובדים שלהן.

לדוגמה, ראינו במקומות העבודה הטובים ביותר דברים כמו נהלים של חופשת לידה שהופכים לכוללניים יותר, וקבוצות משאבים לעובדים שמועצמות כדי להנחות החלטות עסקיות.

The result? לעובדים עם תחושה של שייכות יש סבירות גבוהה פי 3 שהם יצפו להגיע לעבודה ופי 5 שהם ירצו להישאר בחברה לזמן רב.

המחקר שלנו גם מראה שמקומות עבודה שמתייחסים נהדר באופן עקבי לכל העובדים מגדילים את ההכנסות במהירות גבוהה פי 3 לעומת ארגונים פחות כוללניים.

6. מנהיגות אפקטיבית

מנהיגות יכולה לחזק או לשבור צוות. מנהיג נהדר יעורר השראה ומוטיבציה, ויגביר את החדשנות. מנהיג גרוע יוריד את המורל, יחסל את הפרודוקטיביות ויגרום לעובדים לעזוב.

מדד יעילות המנהיגות של Great Place To Work מודד מנהיגים עסקיים בארבעה תחומים. עד כמה ההנהלה:

  • מתאמת בין המילים למעשים שלה
  • נמנעת מפרוטקציות
  • מפגינה מיומנות, הגינות ונגישות
  • מראה התעניינות אמיתית בעובדים כאנשים

מנהיגות אפקטיבית היא יותר מהשגת יעדי החברה. היא מטפחת את מנטליות הצוות שמבטיחה שכולם עובדים יחד ועושים כמיטב יכולתם. בהמשך, הסביבה הזו תעזור להגיע ליעדים הנחוצים האלה.

המחקר שלנו על מנהיגים אפקטיביים גילה שהם:

  • מחפשים רעיונות אצל חברי הצוות ומערבים אותם בקבלת החלטות
  • מכירים בהישגים של העובדים ומשבחים אותם, ותומכים בפיתוח המקצועי שלהם
  • מפגינים כישורים והגינות כדי שיוכלו לזכות באמון העובדים

הדבר הטוב הוא שאנשים לא צריכים להיוולד בתור מנהיגים נהדרים. אפשר ליצור מנהיג נהדר. מקומות העבודה הטובים ביותר משקיעים בפיתוח מנהיגות, מזהים עובדים עם פוטנציאל למנהיגות ועוזרים להם ללמוד את הכישורים והאיכויות הדרושים כדי להצליח – וכך סוללים שביל למנהיגי העתיד.

7. ערכים

ערכי הליבה של החברה שלכם הם כוכב הצפון שלכם: האמונות והעקרונות שמעצבים את מי שאתם, את מה שאתם עושים ואת הסיבה לכך שאתם עושים את זה.

מקומות העבודה הטובים ביותר מנהיגים עם ערכים משותפים במקום כללים וקווי מדיניות. הסיבה היא שכאשר כללים הם הכוח המנחה, במקום ערכי הארגון, האמון לא נמצא במרכז היחסים בין המעביד לעובד. ערכים משותפים יכולים לעורר מעורבות ולהעצים, מה שבתורו מקדם את החדשנות, היצירתיות והפרודוקטיביות.

8. חדשנות

כשמנהלים יוצרים סביבה בטוחה להבעת רעיונות והצעת הצעות, לעובדים יש סבירות פי 31 (!) לחשוב שמקום העבודה שלהם הוא קרקע פורייה לחדשנות. מקומות עבודה עם תרבויות חדשניות מעוררים בקרב העובדים נאמנות, ביטחון ומוכנות לתת יותר. 

לעובדים בחברות חדשניות יש סבירות גבוהה יותר:

  • פי 4 לומר לאחרים שהם גאים במקום העבודה שלהם
  • פי 9 לחשוב שהחברה שלהם היא מקום נהדר לעבוד בו
  • פי 4 לתת יותר כדי לבצע את העבודה

מהי תרבות חברה רעילה?

אם התרבות הנוכחית שלכם לא חזקה, אתם נמצאים במדרון חלקלק לעבר תרבות רעילה.

תרבות חברה רעילה סובלת משליליות, והעובדים בה לא מרגישים מעורבים במקרה הטוב, או שאינם מרגישים בטוחים במקרה הרע. ייתכן שיהיו רכילויות, בגידות, הרגלים רעים ותחושה כללית של חוסר אמון.

ואף שאולי תחשבו שמדובר בהתדרדרות קיצונית, זה לא המצב – תרבות תאגידית בינונית, שבה העובדים והמנהיגים פשוט עושים את העבודה, יכולה להתדרדר בקלות למשהו רע בהרבה. דברים כמו היעדר ערכים, מנהיגות לא יעילה והיעדר תחושת שייכות יכולים לחסל את האמון והמורל של העובדים.

מצד שני, לעובדים שחווים תרבות בריאה יש סבירות גבוהה יותר להשקיע רמות גבוהות באופן משמעותי של מאמץ לפי שיקול דעתם, לפי הדוח של Workhuman.

איך להשתמש בסקרי עובדים כדי לשפר את תרבות החברה

בעזרת השקעת זמן ומאמץ מחושבים בשמונת התחומים האלה, תוכלו להראות לאנשים שלכם שאכפת לכם מהם, לשפר את חוויית העובד ולהציב את החברה שלכם על הדרך ליצירת תרבות נהדרת.

כדי להבטיח שאתם במסלול הנכון כדאי לערוך סקרי דופק שוטפים כדי לקבל משוב מהעובדים לגבי ההרגשה שלהם כלפי העבודה, מקום העבודה באופן כללי והמקום שלהם בתוכו.

מדידת 8 האלמנטים של תרבות חברה נהדרת במקום העבודה שלכם

הציגו לראווה את מקום העבודה המעולה שלכם כשתקבלו את Great Place To Work Certification™‎. עם הסמכה זו תוכלו להשתמש בתובנות יקרות ערך ולראות כיצד שמונה האלמנטים החיוניים של תרבות החברה שדיברנו עליהם באמת מעצבים את הארגון שלכם.


Claire Hastwell