כאשר לארגון יש מערכת ערכים משותפת וברורה, היא זו שמכוונת את זהותו, מייצבת את תהליכי קבלת ההחלטות ומחברת בין הנהלה לעובדים סביב בסיס משותף. בעולם שבו שינוי הוא הקבוע החדש, ערכים ברורים יוצרים שפה אחת שמגבשת תרבות, מבהירה ציפיות ומגדירה גבולות פעולה. תהליך הטמעת ערכים בארגון הוא זה שהופך עקרונות אלה למציאות יומיומית, כזו שמאפשרת להבחין בין מה שנכון לבין מה שרק אפשרי, ובין מה שמקדם את הארגון לבין מה שמרחיק אותו מיעדיו.
כך נבנית תרבות עקבית וברורה, המספקת יסודות יציבים לצמיחה, לחוסן וליכולת הסתגלות אמיתית גם בתקופות של שינוי. ארגון הפועל מתוך ערכים משותפים נהנה מרמות גבוהות של אמון, מחוברות ומוטיבציה, ומשמר ביצועים יציבים לאורך זמן.

ערכים שמכוונים דרך
ערכים הם מערכת הניווט של הארגון. הם מבהירים מה נכון לעשות כשיש יותר מדרך אחת, ומחברים בין אנשים, משימות ומטרות. עם זאת, השאלה המרכזית איננה אילו ערכים נבחרים, אלא עד כמה הם משקפים את הזהות, החזון והמציאות הארגונית בפועל. ערכים אותנטיים, התואמים את ה־DNA של הארגון, מכוונים החלטות, מערכות יחסים ותרבות עבודה.
כדי לוודא שהערכים לא נשארים כהצהרה בלבד, חשוב לבדוק עד כמה הם באמת מורגשים בחיי היום־יום. זהו יתרונה של מתודולוגיית Great Place To Work, שבוחנת את הפער בין מה שהארגון מצהיר עליו לבין מה שהעובדים חווים בפועל. בעזרת שני כלים משלימים: Trust Index, סקר אמון שבודק את חוויית העובדים בממדים של אמינות, כבוד, הוגנות, גאווה ואחווה, ו־Culture Audit, שבוחן כיצד הערכים משתקפים בתהליכים ובניהול היומיומי, ניתן לראות עד כמה הערכים באמת מוטמעים בארגון.
מתי נכון לארגון לבצע הטמעה של ערכים?
בזמנים של שינוי ארגוני כמו: צמיחה מהירה, מיזוגים, רכישות או שינוי במודל העסקי, הטמעת ערכים הופכת לחשובה במיוחד. במצבים כאלה נדרש מצפן תרבותי אחיד שמאחד זהויות, מפחית חיכוך ומעניק תחושת יציבות גם כשהכול משתנה.
לפעמים גם ירידה באמון, במחוברות או בתחושת הגאווה הארגונית מעידה שהערכים כבר לא נחווים באותה עקביות. חזרה לערכים במצבים כאלה מאפשרת לזהות פערים, לשקם אמון ולחזק בסיס תרבותי משותף.
בעת החלפת הנהלה או ריענון חזון, הערכים משמשים גשר בין עבר לעתיד: הם שומרים על המשכיות, מחדדים כיוון ומחזקים תחושת משמעות.
ובמציאות תחרותית, שבה גיוס ושימור עובדים טובים הוא אתגר מתמשך, ערכים ברורים ומתוקשרים היטב הם יתרון אמיתי. הם מגדירים מי אנחנו, מחזקים תחושת שייכות וגאווה, ומשמשים מצפן שמכוון את הארגון פנימה והחוצה.
בסופו של דבר, ארגון שמבסס ומחזק את ערכיו בעקביות אינו רק יוצר זהות משותפת: הוא בונה תרבות יציבה, אמינה ומובחנת שמעניקה כיוון וביטחון גם בתקופות של שינוי.
כפי שמנסח זאת יונתן פייטרה, הבעלים של Great Place To Work ישראל:
״תרבות מבוססת ערכים היא מנוע הצמיחה העמוק ביותר של כל ארגון. כשהערכים הופכים לדרך חיים, הם יוצרים אמון, מחוברות וביצועים עקביים לאורך זמן. זהו יתרון תחרותי שקשה לחקות, משום שהוא נבנה מבפנים. ארגון שחי את הערכים שלו, הוא זה שבונה זהות חזקה, תרבות עמידה ועתיד יציב".

יונתן פייטרה, הבעלים של Great Place To Work ישראל
שלבים עיקריים בתהליך הטמעת ערכים בארגון
1.הנחת היסודות – חזון וערכים שמדברים התנהגות
השלב הראשון מתחיל בהגדרה ברורה של החזון, ומתוכה נגזרים הערכים- עקרונות שמנחים התנהגות יומיומית. הערכים צריכים להיות פשוטים וברורים, ולשקף את הדרך שבה אנשים עובדים יחד ואת היעדים האסטרטגיים של הארגון.
זיהוי הערכים יכול להתבסס על החזון והאסטרטגיה הארגונית, אך לא רק. באמצעות סקר Great Place To Work ניתן לזהות גם ערכים קיימים שמושרשים כבר בתרבות הארגונית ושכדאי לשמר ולפתח. לעיתים הסקר חושף דפוסים חיוביים ייחודיים לארגון, כמו תחושת משפחתיות חזקה או תרבות מצוינות וביצועים גבוהים, שראוי לעגן כערכי ליבה רשמיים.
כדי שהערכים יקבלו משמעות אמיתית, התהליך חייב להיות משותף בין ההנהלה לעובדים. כאשר מתקיים דיאלוג פתוח, נבחנות דילמות ונערך שיח על האופן שבו הערכים מתבטאים בפועל, נוצרת תחושת שותפות ובעלות אמיתית על התרבות הארגונית.
2. פיתוח כלים ליישום – הפיכת הערכים למעשיים
בשלב הבא הערכים המופשטים מקבלים צורה מעשית: הם מתורגמים להתנהגויות מצופות וברורות, כאלה שאפשר לראות, למדוד וללמד. הערך “חדשנות”, לדוגמה, יתורגם למדיניות שמעודדת ניסוי וטעייה: עובדים יתבקשו להציע רעיונות חדשים, גם אם לא כולם יצליחו, וההנהלה תתגמל על יוזמה ולא רק על תוצאות.
במקביל, נבנים כלים שמאפשרים לעובדים ליישם את הערכים בפועל כמו מדריך תרבות הכולל דוגמאות מהשטח, טפסי משוב המשלבים בין ערכים לביצועים, ותבניות ישיבות שמטמיעות את השפה הערכית בשגרה הארגונית. היישום מותאם לכלל מחזיקי העניין: עובדים, מנהלים, לקוחות וספקים, בכדי שהערכים מקבלים ביטוי עקבי בכל ממשק.
3. שילוב הערכים בליבת התהליכים הארגוניים
וכדי שהערכים יהיו באמת חלק מה־DNA הארגוני, עליהם להשתלב בתהליכים שמעצבים את היום־יום. המשמעות היא שהערכים אינם נשארים ברמת השיח, אלא הופכים לכלי שמכוון החלטות ומגדיר התנהלות.
בגיוס, הם משתקפים כבר בהגדרת הפרופיל הרצוי ובבחינת ההתאמה בין המועמד לתרבות הארגונית. בהערכות ביצועים ובשיחות משוב, הם משמשים עדשה לבחינת הדרך, לא רק מה הושג, אלא איך. ובתהליכי פיתוח וקידום, הערכים מגדירים מהי מנהיגות ראויה ואילו דפוסי פעולה מבטאים את מה שהארגון רוצה לחזק.
כאשר הערכים נשזרים בתהליכי הליבה, הם הופכים ממילים למנגנון שמכוון התנהלות ומחזק את התרבות מבפנים.
4. הכשרת מנהלים: מובילי התרבות הארגונית
מנהלים ישירים הם החוליה שמחברת בין הערכים המוצהרים לבין המציאות היומיומית של העובדים.
הם אלו שמתרגמים את הערכים מהצהרות כלליות להתנהגות ממשית: להחלטות, שיחות ותגובות שמעצבות את התרבות הארגונית. כל אינטראקציה, משוב או החלטה שהם מקבלים משדרת לעובדים מה באמת חשוב.
לכן, הכשרת מנהלים היא מרכיב מרכזי בבניית תרבות מבוססת ערכים. היא מאפשרת להם לזהות דילמות ערכיות, לנהל שיח פתוח ולהוביל בדוגמה אישית, גם תחת לחץ או שינוי. חברות מוסמכות GPTW עם תוכניות מנהיגות אפקטיביות אינן נועדו רק לפתח מיומנויות ניהול, אלא גם לבנות תרבות ארגונית חזקה.
5. ביסוס הערכים בשטח – חיזוק, תמיכה והעמקה
לאחר שלב ההשקה וההכשרה מגיע שלב הביסוס שבו נבחנת מידת הטמעת הערכים בחיי היום־יום של הארגון ובעבודה השוטפת. בשלב זה חשוב לזהות אזורים חזקים לצד מוקדים הדורשים חיזוק.
כלים כמו שיחות משוב, קבוצות מיקוד וסקרים ממוקדים מאפשרים להבין כיצד הערכים מתבטאים בפועל בעיני עובדים ומנהלים, ולזהות פערים בין ההצהרה למציאות. מנגנוני תמיכה כמו “מוקד דילמות” או ועדת אתיקה מספקים מסגרת פתוחה להתייעצות ומסייעים להתמודד עם מצבים מורכבים באופן עקבי וערכי.
בחברת Hilcorp, אחת המובילות בתחום האנרגיה, נעשה שימוש בתובנות מ־Great Place To Work כדי לזהות פערים בתקשורת ובחוויה הארגונית, במיוחד בתקופות של שינוי ורכישות. על בסיס המידע הזה פותחו תוכניות לחיזוק הקשרים בין עובדים ולהעמקת תרבות ה־Ownership – ערך הליבה של החברה, המעודד כל עובד לפעול כמו בעלים. היכנסו לקייס סטאדי של חברת Hilcorp
6. מדידה ותגמול – חיזוק ההתנהגות הרצויה
מדידה עקבית של יישום הערכים היא תנאי לשימור תרבות עקבית וללמידה מתמשכת. כשההתנהגות נמדדת לצד התוצאות, נוצרת בהירות סביב הציפיות הארגוניות ומה נחשב להצלחה אמיתית.
מערכת תגמול חכמה מחזקת את ההתנהגויות שמבטאות את הערכים בפועל דרך הערכות ביצועים, הוקרה פומבית או קידום מבוסס תרבות. מטרת התגמול היא להבהיר מה באמת מוערך: שיתוף פעולה, יושרה, אחריות או חדשנות.
7. התפקיד הקריטי של ההנהלה הבכירה בהובלת התהליך
כדי שתהליך הטמעת הערכים יצליח באמת, ההנהלה הבכירה צריכה לא רק לדבר על ערכים, אלא לגלם אותם. ערכים אינם מחזיקים לאורך זמן אם הדרג הבכיר אינו מיישם אותם בעצמו.
כאשר החלטות, תקשורת וניהול יומיומי מבוססים על אותם ערכים, נבנית אמינות ומשתדר מסר ברור: כך נראית התרבות שלנו בפועל. תפקידה של ההנהלה הוא להציב כיוון, לשמור על עקביות בתקשור ולהוות מודל לחיקוי עבור כלל הארגון. מנהיגים שמיישמים את הערכים גם תחת לחץ או שינוי, מחזקים את תחושת היציבות, האמון והמחוברות, והופכים את הערכים ממילים למציאות ארגונית.
מתרבות ארגונית להצלחה עסקית
ערכים מכוונים את הדרך שבה אנשים עובדים, מתקשרים ומקבלים החלטות. מחקר עדכני של Great Place To Work מראה שכשערכים ברורים ומיושמים באמת, הם יוצרים תרבות שמזמינה אנשים להיות שותפים. תרבות שבה יש מקום לשייכות, לשיתוף פעולה ולתחושת משמעות אמיתית.
בארגונים כאלה, 81% מהעובדים מרגישים שהם נותנים מעצמם מעבר לנדרש, לעומת 60% בארגונים אחרים. בנוסף, חברות שמצליחות לבנות תרבות ערכית יציבה נהנות מהכנסה לעובד הגבוהה פי 8.5 מהממוצע, ושומרות על יציבות גם בתקופות משבר. כלומר, הטמעת ערכים בארגון היא מהלך אסטרטגי שמתרגם את הערכים ממסרים לתשתית של חוסן, מחוברות וצמיחה אמיתית.
וזה הרגע שלכם לעצור ולשאול: מהם הערכים שבאמת מניעים אותנו? איך הם נראים ביום־יום, בהחלטות הקטנות, בשיחות, ביחסים? שינוי תרבותי לא קורה ביום אחד – הוא מתחיל בבחירה יומיומית לחיות את הערכים, לא רק לדבר עליהם.
יונתן פייטרה
יונתן פייטרה, מייסד Great Place To Work® Israel התחיל את דרכו בעולם השיווק ומילא תפקידים ניהוליים בכירים בחברות גלובליות מובילות כמו קוקה-קולה, נסטלה ויוניליוור. במהלך הקריירה שלו נחשף לתרבויות עבודה מגוונות ומעשירות.
בתקופת הקורונה, כאשר ראה את השינויים המשמעותיים בעולם העבודה, הבין יונתן את הצורך בקידום תרבות ארגונית שתסייע לאנשים לממש את הפוטנציאל שלהם ותעזור לארגונים למקסם את ההון האנושי שלהם. מטרתו היא ליצור סביבת עבודה שמיטיבה עם האנשים והעסקים כאחד. בעקבות תובנה זו, הוא החליט להקים את השלוחה הישראלית של חברת ®Great Place To Work.
יונתן הוא בוגר אוניברסיטת תל אביב, בעל תואר ראשון בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה ותואר שני במנהל עסקים בהתמחות ביזמות, חדשנות וניהול טכנולוגי. הוא מרצה על מנהיגות וניהול, עם דגש על הקשר בין תרבות ארגונית להצלחה עסקית.


