עבודת צוות הופכת כשרונות אישיים של העובדים לניצחונות ארגוניים
כדי להבין את חשיבות עבודת צוות נסו להיזכר אם ראיתם להקת ציפורים גדולות כמו אווזים (כן, הציפורים מהסדרה נילס הולגרסון) או חופיות עפים בצורת האות V. אם ראיתם את התופעה הזו אז לא, לא הזיתם, זה קורה תדיר ויש לזה גם הסבר מדעי.
המעוף בתצורת V הוא דוגמה מהטבע לעבודה בצוות. תצורת ה-V מסייעת לציפורים להקטין את המאמץ והיא חוסכת בין 12% לבין 20% מהאנרגיה שלהן לו נדרשו לעוף לבד, בגפן, ולא כחלק מן הלהקה. בתצורה זו כל ציפור נהנית ממערבולת האוויר אותה יוצרת הציפור שלפניה, מערבולת שיוצרת כוח עילוי המקל על התעופה וחוסך לציפור אנרגיה חיונית. אגב, כאשר הציפור המובילה מתעייפת מחליפה אותה ציפור אחרת.
כי השלם גדול מסכום חלקיו
יונתן פייטרה, בעלים של Great Place To Work ישראל: "עבודת צוות היא חיונית להצלחה של חברות וארגונים. שיתוף הפעולה בין העובדים מביא לניצול גבוה ויעיל יותר של כוח העבודה, בהשוואה לאם היו מבצעים את אותה המשימה בנפרד. כאשר כל עובד ועובדת מביאים את הכישרונות והכישורים הייחודיים שלהם לשולחן וחולקים אותם עם עמיתיהם למען מטרה משותפת - החדשנות נוסקת, נוצר יתרון תחרותי ושורת הרווח של הארגון עולה."
הקסם האמיתי של עבודה בצוות הוא שאם היא נעשית נכון, אז יש לעבודה בצוות יתרונות רבים…
בתמונה: יונתן פייטרה, בעלים של Great Place To Work ישראל.
חשיבות עבודת צוות
✻ עבודת צוות טובה מגבירה את פרודוקטיביות. כאשר מקבלים טפיחה על השכם מהבוס זה אמנם מגביר מוטיבציה בעבודה, אבל כאשר מקבלים פרגון ושבחים מעמית או חבר צוות זה נעים לא פחות ומעלה את רמת הפרודוקטיביות. כבוד ועידוד בין עמיתים הם מהסיבות המרכזיות לכך שעובדים משקיעים בעבודה אקסטרה מאמץ.
✻ עבודה בצוות משפרת את כושר פתרון הבעיות. "מאחורי כל רעיון טוב יש צוות איכותי. כך המדע מתקדם למשל. כאשר אנשים מביאים את הידע, ניסיון החיים שלהם והכישורים שלהם ומשחקים בהם, הם יכולים ליצור פתרונות יצירתיים, שימושיים ומעשיים יותר. לפי מחקר שפורסם בכתב עת בתחום הפסיכולוגיה מוחות רבים טובים יותר ממוח אחד. כאשר מאחדים מוחות ביחד ועובדים בצוות יש יכולת גבוהה יותר ליצור ולאמץ תגובות נכונות, לדחות תגובות שגויות ולעבד מידע ביעילות", מוסיף יונתן פייטרה.
✻ יכולת עבודה בצוות מגדילה את הפוטנציאל לחדשנות. רעיונות חדשים נולדים בסביבות הטרוגניות, כאשר אנשים מתרבויות ומתעשיות שונות נפגשים. הצלחה אינה מגיעה כאשר אדם מקיף עצמו בדומים לו, כי התקדמות מגיעה בתנאים של אי נוחות, כוחנו באחדותינו, לא באחידותינו. כאשר יש גיוון בדעות, בניסיון, בהשכלה, בפרספקטיבה, יש תובנות חדשות ורעיונות יצירתיים.
✻ עבודת צוות תורמת לשביעות רצון העובדים. כאשר עובדים פועלים בשיתוף פעולה אחד עם השניה, מתייחסים בכבוד הדדי, פתוחים אחד עם השני ויכולים להיות אותנטיים, שביעות הרצון שלהם בעבודה היא גבוהה יותר. וכאשר העובדים מאושרים ושבעי רצון, כושר שימור העובדים עולה, העובדים גם יותר מעורבים, מחויבים ורתומים למטרות העל של הארגון וגם גיוס עובדים חדשים קל ופשוט הרבה יותר.
✻ עבודה בצוות מפחיתה שחיקה. שחיקת עובדים היא אתגר שארגונים רבים מתמודדים איתו. אחד התרופות למחלה הכלל עולמית הזו היא עבודת צוות. כן, כן. חברי צוות שעובדים יחדיו וחווים את הלחץ והעומס בצוותא יכולים לספק תמיכה רגשית וחברתית זה לזה. ואם יש אנרגיה טובה, תקשורת ארגונית בריאה וחברי הצוות מעוררים השראה אחד בשניה, אז רמות הלחץ יורדות והעובדים נהנים יותר.
מה פוגע בעבודת צוות?
התשובה לשאלה מה פוגע בעבודת צוות משתנה מצוות לצוות ומארגון לארגון, אך ניתן למנות מספר גורמים שיכולים לחבל בעבודה בצוות, ביניהם:
⤋ ניהול כושל. ניהול עובדים משפיע ומעצב את הדינמיקה של הצוות. מנהיגות לא אפקטיבית יכולה לבוא לידי ביטוי בתקשורת לקויה, בציפיות לא ברורות או בציפיות לא ריאליות, בהעדר כיוון, בחוסר יכולת לפתור קונפליקטים ולגרום לבלבול בקרב חברי הצוות. יתרה מכך, אם מנהלים זורעים פחד ויוצרים סביבה של חוסר אמון יהיה קשה לעבוד בצוות.
⤋ העדר אמון. אמון הוא הבסיס לכל מערכת יחסים, בטח ובטח בסיס לעבודת צוות טובה. ללא אמון חברי הצוות לא יחלקו מידע ורעיונות, הם לא יטלו סיכונים ולא ישתפו פעולה. בעיות אמון יכולות להיות תוצר של חוויות עבר, של עימותים בין עמיתים, תחושה של אי-שיוויון בתוך בצוות או ניהול כושל. ניתן לפתור זאת על ידי בניית אמון, שקיפות, טיפוח תרבות של כבוד ושיפור הניהול.
⤋ עימותים או הימנעות מעימותים. יונתן פייטרה: "קונפליקט הוא בלתי נמנע בכל צוות, אך אופן ניהול הקונפליקט יכולה לפגוע בעבודת הצוות. מצד אחד, קונפליקטים לא פתורים עקב רצון להימנע מעימותים מייצר מתח, מפחית שת"פ, מונע טיפול בסוגיות חשובות ועלול להוביל לסביבת עבודה רעילה. מצד שני, עימותים מרובים גם פוגעים בעבודת הצוות. חוסר יכולת להגיע להסכמות פוגע בעבודת הצוות וביכולתו של הצוות להשלים את המשימות. צריך לבסס אם כן אסטרטגיות לגישור ולפתרון קונפליקטים, להגדיר ציפיות ותפקידים באופן ברור ולשמור על דינמיקה קבוצתית בריאה."
⤋ חלוקה לא שיווניות. חלוקה שאינה שווה של עומס, של אחריות ושל היקף עבודה יכולה בקלות להוביל לטינה וגם לשחיקה של חברי הצוות. כאשר חלק מחברי הצוות נוטלים יותר עבודה ויותר אחריות זה יכול ליצור תחושה של חוסר הוגנות, להוריד את המורל ואת המוטיבציה. חשוב שתהיה אפוא חלוקה שווה של משימות, שהמשימות מוקצות על סמך חוזקות ויכולות אישיות ויש לעודד תקשורת פתוחה שבה ניתן לבטא ולהתנגד לחוסר איזון.
כך חברות ברשימת Fortune 100 של Great Place To Work מקדמות עבודת צוות
פיתוח קשר אישיים בין העובדים. במקומות עבודה מעולים הנמנים עם רשימת 100 החברות הטובות ביותר לעבוד בהן, שיתוף הפעולה ועבודת הצוות מושרשים וממשיכים להשקיע בהם ללא הרף כל העת.
ברשימת Fortune 100 שלנו ב-Great Place To Work לשנת 2019 למשל, 86% מהעובדים בארגונים הזוכים אמרו שאפשר לסמוך על עמיתיהם שישתפו עימם פעולה, לעומת 74% מהעובדים בחברות שלא זכו, ו-91% מהעובדים אמרו שאיכפת להם אחד מהשני, לעומת 82% מהעובדים בחברות שלא זכו.
אם ניקח לדוגמה את חברת התוכנה - Ultimate Software, מוסמכת Great Place To Work, המונה 5,099 עובדים ברחבי ארה"ב, הרי שהם מצליחים לפתח קשרים אישיים גם בין עובדים העובדים מרחוק, וזה אתגר ללא כל צל של ספק. לאחרונה החברה השיקה תוכנית קופי-צ'טים (Coffee Chat), שבה עובד משרד משוחח עם עובד מרחוק לפחות חצי שעה מדי שבוע על כוס קפה. כמחצית ממחלקת השיווק של החברה עובדת מרחוק. הצ'טים כוללים החלפת עצות לשיפור הפרודוקטיביות וניהול הזמן וגם שיתוף סיפורים אישיים על המשפחה או כיצד העובד הגיע לעבוד בחברה.
בתמונה: עובדי חברת Ultimate Software עובדים בצוות גם מחוץ לשעות העבודה וכובשים את פסגת הר ויטני בקליפורניה.
בנוסף, חברת Ultimate Software משתמשת גם ברובוטים הנשלטים מרחוק, עליהם מותקנים אייפדים, כדי לאפשר לעובדים מרחוק להשתתף ולהשתלב בפגישות. דרך FaceTime מקרינים את הפנים של העובד מרחוק באייפד שעל הרובוט, וכך מתאפשרות שיחות פנים מול פנים עם עובדים אחרים בחדר הישיבות המרוחק.
תוכנית נפלאה נוספת לחיזוק עבודת צוות ולהעצמת הקשרים האישיים בין העובדים רואים בחברת Hilti, מוסמכת Great Place To Work, המונה 32,000 עובדים בלמעלה מ-120 מדינות ברחבי העולם. היא הנהיגה תוכנית הנקראת "Culture Walk", הפועלת בסגנון של ספיד דייט, מעין הכרויות לעובדים. זה עוזר לצוותים לפנות זמן כדי להכיר אחד את השניה. העובדים מסתדרים בזוגות, שניים-שניים בתור, והם יוצאים לטיול. לכל חבר צוות יש ארבע שאלות לשאול את עמיתו - 2 שאלות אישיות ו-2 שאלות מקצועיות, אותן הוא יכול לשאול ועליהן הוא גם יצטרך לענות בעצמו. לאחר 5 דקות מתחלפים ועוברים לעמית אחר. זה מבטיח שכל עובד ילמד משהו על עמיתו, בתקווה שהם יוכלו לעבוד טוב יותר ביחד, להכיר טוב יותר ולהבין אחד את השני בעתיד.
בתמונה: עובדי חברת Hilti.
עבודת צוות כדי לפתור בעיות ולהניע חדשנות. כאשר יוצרים הזדמנויות לשיתוף פעולה פונקציונלי יוצרים ערך לא רק לעובדים אלא גם לארגון עצמו. ואכן, ניתן לקדם עבודת צוות כדי להתגבר על אתגרים ולפתור קשיים העומדים בפני הארגון או בפני העובדים. בשנים האחרונות יותר ויותר ארגונים מרכיבים צוותים חוצי ארגון לצורך סיעור מוחות, כדי למנף את נקודות המבט השונות לצורך העלאת רעיונות חדשים.
כך לדומגה חברת הייעוץ Protiviti, מוסמכת Great Place To Work, יצרה אתגר חדשנות לעובדים שלה ברחבי הגלובוס כדי לעודד חדשנות, לחזק עבודת צוות ולפתור אתגרים ספציפיים. כל אתגר מתחיל בשאלה שצוות המנהיגות מציג, למשל "איך חברת Protiviti יכולה לשרת טוב יותר לקוחות גלובליים?". כל משרד מקומי מקיים מפגש עבודה כדי לנסות לענות של השאלה ורעיונות שנוצרו על ידי צוותים נרשמים בפלטפורמת שיתוף רעיונות פנימית של החברה, כך שרעיונות של משרדים מכל העולם מוצגות זו ליד זו בפלטפורמה הפנימית. לאחר מכן צוות המנהיגות בוחן את ההצעות ובוחר את ההצעה הזוכה באתגר, כאשר הזוכה מקבל גביע חדשנות נחשק.
בתמונה: עובדי חברת Protiviti
אלו הן רק חלק מהדרכים בהן ניתן לטפח עבודת צוות בארגונים ולחזק את שיתוף הפעולה וישנן דרכים רבות נוספות. בעזרת עבודת צוות ניתן לקדם יעדים ארגוניים אך גם מטרות של עובדים וכך לחזק את נאמנות העובדים לארגון, להגדיל את המעורבות שלהם ולשמר עובדים לאורך זמן.